Hyvien käytäntöjen dialogit — opas dialogisen kehittämisen ja kulttuurisen muutoksen tueksi

Koskimies, Mimosa; Pyhäjoki, Jukka; Arnkil, Tom Erik
Title: Hyvien käytäntöjen dialogit — opas dialogisen kehittämisen ja kulttuurisen muutoksen tueksi
Authors: Koskimies, Mimosa (Author)
Pyhäjoki, Jukka (Author)
Arnkil, Tom Erik (Author)
Product number: 9789522456373
Product form: Paperback
Availability: Delivery in 1-3 workdays
Price: 29,00 € (26,36 € vat 0 %)


Publ. product code: OPA0242012
Publisher: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Series: THL Opas 24/2012
Edition: 1. Edition, 2012
Language: Finnish
Pages: 72
Product family: PUBLICATION SERIES
- Guide
- Social and health services
Library classification: 59 LÄÄKETIEDE. TERVEYDENHOITO
National Library's descriptors: työyhteisöt, yhteisöt, organisaatiot, dialogisuus, dialogi, hyvät käytännöt, hiljainen tieto, vuorovaikutus, yhteisöllisyys, yhteistoiminta
Opas kertoo, kuinka järjestää Hyvien käytäntöjen dialogeja - työyhteisössä ja työyhteisöjen välisenä vuoropuheluna tai asiakkaiden, lasten, nuorten ja vanhempien/huoltajien kanssa - ja näitä vuoropuheluja toisiinsa yhdistäen.

Keskiössä ovat hyvät varhaisen avoimen yhteistoiminnan käytännöt. Koulutyössä, varhaiskasvatuksessa, neuvolatoiminnassa, sosiaalityössä, mielenterveystyössä, kuntoutuksessa, ylipäätään kaikissa palveluissa, on viisasta toimia varhain ennen kuin vaihtoehdot kapenevat, läheisverkostojen ja ammattilaisen voimavaroja yhdistäen. Hyvien käytäntöjen dialogeissa jaetaan osaamista ja hiljaista tietoa, tuetaan yhteisöllisyyttä sekä etsitään vaikuttavaa ja eettisesti kestävää toimintaa. Hyvien käytäntöjen dialogit perustuvat monivuotiseen kehittelyyn. THL ja kuntien sekä järjestöjen työntekijät ja esimiehet työstivät yhdessä menettelytavat, jotka toimivat arjessa. Työntekijät kertovat saaneensa merkittävää vahvistusta hyville käytännöille, esimiehet tukea uudenlaiseen johtamiseen. Motivoitunut, hyviä käytäntöjä yhteistoiminnallisesti kehittelevä yhteisö voi hyvin. Hyvien käytäntöjen dialogit ovat tervetullut lisä esimiesten välineistöön toiminnan laadun ja henkilöstön sekä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi.